Overvejelser om livets sidste tid.

I Jammerbugt Kommune har vi sat fokus på at understøtte, at så mange af kommunens borgere som muligt kan få lov at dø i fred og ro efter egne ønsker. Læs mere om initiativet her.

Overvejelser om livets sidste tid.

Det vil oftest sige i eget hjem, om det så er den oprindelige private bolig, eller om det er boligen på plejecentret.

Der er flere ting der skal tages stilling til i den sammenhæng. Det kan være ønske om genoplivning ved hjertestop, indlæggelse og evt. fravalg af livsforlængende behandling

Tal med dine pårørende og din læge, før du tager stilling.

Det kan være svært at træffe beslutninger om hvilke tilbud er der ved livets afslutning. Derfor kan det være en god ide, at du taler med dine pårørende om det, og gerne længe før det bliver aktuelt. Det gør det lettere at tale om, når døden kommer tættere på. Du kan også tale med din læge og eventuelt personalet på plejecentret eller i hjemmeplejen om dine tanker og ønsker for den sidste tid. På den måde kan du træffe de beslutninger, som du har det bedst med.

Vi har lavet en folder hvor du kan du læse mere om dine muligheder og om hvordan du kan træffe de beslutninger du har det bedst med. Hent folderen her. Du kan også rekvirere folderen på kommunens plejecentre og hos hjemmeplejen.

Personalet i hjemmeplejen eller på plejecentret kan hjælpe dig og dine pårørende med at få opstartet den vigtige samtale om livets sidste tid.

Læs også folderen De sidste levedøgn – information til pårørende

og folderen Når et menneske dør.