I overensstemmelse med de rammer der følger af loven, har Jammerbugt Kommune fastlagt de generelle vilkår for godkendelse af leverandører, der anmoder om godkendelse som leverandør til praktisk hjælp og/eller personlig pleje.
Frit valg for hjemmeplejeydelser
Frit valg på ældreområdet giver private leverandører større adgang til at levere personlig pleje og praktisk hjælp til kommunens borgere.
Frit valg på ældreområdet betyder, at kommunen har pligt til at skabe grundlag for borgerens valgfrihed af leverandører af personlig pleje og praktisk hjælp. Det frie valg indebærer, at borgerne skal kunne vælge mellem mindst to leverandører af ydelserne, hvoraf den ene leverandør kan være kommunen.
Det frie valg betyder, at borgerne får mulighed for frit at vælge, hvem der skal levere den hjælp, som kommunen har truffet beslutning om. Leverandørerne kan derfor ikke garanteres en minimumsomsætning på ydelsen.
Håndtering af frit valg i Jammerbugt Kommune
Det frie leverandørvalg i Jammerbugt Kommune tilvejebringes på følgende måde:
- Godkendelsesmodellen hvor kommunen godkender de leverandører, der lever op til kommunens pris- og kvalitetskrav
- Fritvalgsbeviser til borgerne hvor der ikke er en godkendt leverandør under godkendelsesmodellen
Ansøgning om godkendelse som fritvalgsleverandør
Alle interesserede leverandører kan hente informationer og godkendelsesmateriale herunder, vedrørende frit valg af leverandører af hjemmehjælp. Af materialet fremgår de krav og øvrige betingelser, som leverandører af hjemmehjælp skal opfylde for at blive godkendt i Jammerbugt Kommune.
Leverandøren skal anvende anmodningsblanketten, som udfyldes og indsendes på mail til ssb@jammerbugt.dk, Mrk.: ”Anmodning om godkendelse som fritvalgsleverandør”.
Ansøgningsfrist
Jammerbugt Kommune godkender leverandører under godkendelsesmodellen to gange årligt med kontraktstart 1. marts og 1. oktober.
Ansøgningsfristen er hvert år:
- 5. januar klokken 12 for leverandører som anmoder om godkendelse med kontraktstart 1. marts.
- 15. juni klokken 12 for leverandører som anmoder om godkendelse med kontraktstart 1. september.
Kort over kommunens plejedistrikter
Spørgsmål og svar til godkendelsesordning
Fritvalgsbeviser
Borgere som ikke har mulighed for at modtage hjælp fra en godkendt fritvalgsleverandør under godkendelsesordningen, har mulighed for at ansøge om et fritvalgsbevis. Fritvalgsbeviset giver borgeren mulighed for selv at indgå aftale med en CVR-registreret virksomhed om at levere hjemmeplejeydelser, som er omfattet af fritvalgsbeviset.
Borgere som modtager hjælp efter fritvalgsbeviset, skal dog være opmærksomme på, at dette ophører med et varsel på tre måneder, hvis der efterfølgende godkendes en leverandør under godkendelsesordningen, som kan varetage opgaverne omfattet af fritvalgsbeviset.