Vedligehold
Private fællesveje bliver vedligeholdt af ejerne af de tilgrænsende ejendomme. Vejene kan også vedligeholdes som et samlet arbejde.
Opkrævning af administrative udgifter
Kommunen kan pålægge de vedligeholdelsesforpligtede grundejere at betale for dokumenterede, administrative udgifter for kommunen ifm. behandlingen af sager om om fællesvejen er i god og forsvarlig stand og fastsætte udgiftsfordeling mellem de vejberettigede. Dette arbejde er fastsat til en timepris på 650 kr. Kørsel afregnes efter statens takster.
Omkostningen til kommunen fordeles som udgangspunkt efter samme fordelingsnøgle som partsfordelingen på vejen.
Kommunen har en vejledningsforpligtelse. Derfor vil almene spørgsmål til lovgivningen ikke blive takseret.
Hastighedsdæmpning på private fællesveje
Kommunen skal give tilladelse til etablering af vejbump, chikaner eller andre hastighedsdæmpende foranstaltninger på private fællesvej i byzone eller i sommerhusområde.
Vær opmærksom på at vejbump ikke tillades etableret i grus på grusveje, da vejbump i grus deformerer efter kort tid og dermed ikke overholder de gældende normer for vejbumps dimensionering. Vær opmærksom på, at udgifter til etablering af hastighedsdæmpende foranstaltninger og tilhørende skiltning skal afholdes af ansøger.
Ansøgning
Tilladelse søges hos Jammerbugt Kommunes vejafdeling på mail: veje@jammerbugt.dk eller med post til Jammerbugt Kommune, Toftevej 43, 9440 Aabybro. Kommunen sørger for at indhente politiets godkendelse, hvis det ansøgte overholder de gældende vejregler.
Tilladelse efter privatvejsloven er en offentligretlig tilladelse, hvilket betyder, at kommunen og politiet har taget stilling til almene offentlige hensyn ved sagsbehandlingen. Det kræver grundejerens (vejejerens) accept for at udnytte tilladelsen. Det anbefales, at grundejerens accept indhentes, forinden ansøgning indsendes. Kommunen kan være behjælpelig med at oplyse, hvem der er grundejer.
Jammerbugt Kommune kan bidrage med generel vejledning om vejregler og ansøgning, men kommunen er ikke behjælpelig med udarbejdelse af tegningsmateriale mm. Hvis ansøger ikke selv kan frembringe tegningsmateriale mm. til ansøgningen, kan det være nødvendigt at bruge en rådgiver, der har indsigt i vejreglerne.
Ansøgning til kommunen skal indeholde:
- Beskrivelse af det konkrete projekt, bl.a. med oplevelse af den trafikale situation på vejen, afstand mellem fartdæmpere og afstand til vejkryds, evt. håndtering af overfladevand, mm.
- En målfast tegning i 1:250 eller i et passende målestoksforhold. Tegningen skal vise de nuværende forhold på vejen og de ændringer, I søger om tilladelse til. Husk at markere bump, afmærkninger, vigelinjer, vejadgange til ejendomme, teknik såsom lysmaster, dæksler og brønde, hajtænder mv.
- En målfast detailtegning i 1:100 eller i et passende målestoksforhold. Tegningen skal vise målfast udformning på bump eller anden fartdæmpende foranstaltning med angivelse af dimensioner.
- En målfast oversigtstegning af vejene i området. Tegningen skal vise den nuværende indretning af vejene og den ændring, I søger om tilladelse til, fx det fartdæmpede område, skiltningen, andre trafikreguleringer.
Se mere om vejregler