You can use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. Using this service may place a cookie on your computer.

Patienterstatningen

Har du fået en skade efter tandbehandling? Se her om du har ret til erstatning.

Hvad kan du få erstatning for?

Behandlingen skal have forårsaget en skade, før du kan få erstatning. En skade kan f.eks. være:

  • Tab af tand pga. manglende diagnostik og behandling
  • Tab af tand pga. en knækket rodfil
  • Behov for rodbehandling og krone pga. manglende diagnostik og behandling
  • En nerveskade efter behandling

En erstatning vil oftest gå til at dække dine udgifter til at udbedre skaden. I nogle sager kan skaden dog være så alvorlig, at du også kan få godtgørelse for svie og smerte og varigt mén samt erstatning for f.eks. tabt arbejdsfortjeneste.

Hvad kan du ikke få erstatning for?

Du kan ikke få erstatning, hvis behandlingen:

  • ikke lykkes.
  • ikke lever op til dine forventninger.
  • bliver dyrere end forventet.
  • giver dig smerter i en kort periode.

Du er dækket i Danmark, uanset hvor du fik tandbehandling

Loven gælder for alle. Det har ingen betydning, hvor du fik din tandbehandling. Tandbehandlingen kan f.eks. være foregået:

  • Hos en privatpraktiserende tandlæge
  • På en tandlægeskole
  • I tandplejen
  • På hospitalet
  • I fængsler og arresthuse
  • I forsvaret og beredskab

Det har heller ingen betydning, hvem du er blevet behandlet af hos tandlægen. Det har ikke konsekvenser for personalet, hvis du bliver tildelt en erstatning.

Er du i tvivl om du skal søge? En medarbejder hos Patienterstatningen sidder klar til at hjælpe dig videre. Ring på telefon: 33 12 43 43

Patienterstatningen

Patienterstatningen er den uafhængige myndighed, som afgør, om patienter kan få erstatning, hvis de er kommet til skade i sundhedsvæsenet eller har fået bivirkninger ved medicin. Det er gratis at søge erstatning.

Læs mere om Patienterstatningen