Digital Post - hvad er det?
- Digital Post er den samme slags breve, som du tidligere modtog i papirform i din fysiske postkasse fra f.eks. kommunen, sygehuset eller SKAT.
- Alle borgere over 15 år skal have en Digital Postkasse, som offentlige myndigheder kan sende post til.
- For at få adgang til Digital Post skal du bruge MitID.
- Du kan få flere oplysninger om Digital Post på borger.dk.
Fritagelse
Sådan bliver du fritaget for Digital Post
Kan du ikke modtage Digital Post, har du mulighed for at blive fritaget, hvis du opfylder mindst ét af kriterierne:
- Ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted
- Har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, som hindrer dig i at modtage post digitalt
- Er registreret som udrejst af Danmark
- Er blevet hjemløs
- Har sproglige vanskeligheder
Fritagelse betyder, at du vil modtage post fra det offentlige på papir i din fysiske postkasse. Husk tydeligt navn på postkassen.
Fritagelsen kan ske på to måder:
- Du kan møde op i Borgerservice. Her skal du udfylde og underskrive en blanket, hvor årsagen til fritagelse angives. Du skal medbringe legitimation, f.eks. sundhedskort, pas eller kørekort.
- Hvis du ikke selv kan møde op, kan du give en anden person fuldmagt til at søge om fritagelse for dig. Til det skal du bruge en særlig blanket, der udleveres i Borgerservice.
Fuldmagtshaver skal medbringe sit eget sundhedskort, pas eller kørekort, når personen afleverer blanketten i Borgerservice. Derudover kan plejehjemsleder/institutionsleder attestere på ansøgningsblanketten, at du skal fritages for digital post.
Hvordan ophæver du din fritagelse fra Digital Post?
Hvis du er blevet fritaget fra Digital Post, kan du altid tilmelde dig igen. Ophævelsen kan ske på to måder:
- Hvis du har MitID kan du selv ophæve din fritagelse fra Digital Post.
- Du kan få ophævet din fritagelse ved at møde op i Borgerservice. Husk at medbringe ID, f.eks. dit sundhedskort.
Mere information om Digital Post
Platform | Hvilken Digital Post kan jeg læse på denne platform? |
borger.dk | Digital Post fra offentlige myndigheder |
Digital Post App | Digital Post fra offentlige myndigheder |
e-boks | Digital Post fra offentlige myndigheder (OBS: Skal aktiveres) samt post fra virksomheder, f.eks. dit forsikringsselskab, bank og andre virksomheder, som gør brug af platformen |
mit.dk | Digital Post fra offentlige myndigheder samt post fra virksomheder, f.eks. dit forsikringsselskab, bank og andre virksomheder, som gør brug af platformen |
Kontakt Den Digitale Hotline
Åbningstider telefon: | |
Mandag-torsdag | 8-20 |
Fredag | 8-16 |
Lørdag og helligdage | LUKKET |
Søndag | 16-20 |
Kontakt Borgerservice
Åbningstider - telefon | |
Mandag-onsdag | 9-15.30 |
Torsdag | 9-17 |
Fredag | 9-12 |
Åbningstider - fremmøde | |
Mandag-onsdag | 10-14 |
Torsdag | 10-17 |
Fredag | 10-12 |