Revision af kommuneplan - Kommuneplan'25

Der er nu mulighed for at melde ind, hvis du har et større projekt med bolig-, erhvervs- eller sommerhusbyggeri, vådområder, skovrejsning eller andet, der kan kræve ændringer i kommuneplanen.

Indkaldelse af ideer og forslag til Kommuneplan'25

Nu sættes stregerne for planlægning og realisering af projekter i den kommende 4-årige planperiode i Jammerbugt Kommune.

Der er nu mulighed for at melde ind, hvis du er lodsejer eller projektudvikler og har et større projekt med bolig-, erhvervs- eller sommerhusbyggeri, vådområder, skovrejsning eller andet, der kan kræve ændringer i kommuneplanen og/eller en lokalplan.

De indkomne forslag vil blive screenet bl.a. med fokus på virkninger på miljøet, gældende lovgivning og på, hvordan de er i tråd med Kommunalbestyrelsens vision for udvikling i Jammerbugt Kommune.

Send dit projektforslag til kommuneplan@jammerbugt.dk senest d. 22. november 2024.

Økonomiudvalget på bustur - opstart på kommuneplan

Hvilke projekter kan meldes ind?

Bolig-, erhvervs- og sommerhusbyggeri
Hvis dit projekt kræver en ændring kommuneplanen, evt. som første skridt til senere at få udarbejdet en lokalplan, er det nu du skal melde ind til Jammerbugt Kommune.

Kommuneplanen sætter rammerne for bolig-, erhvervs- og sommerhusbyggeri i den kommende 12-årige planperiode, som Kommuneplan'25 omfatter.

Jammerbugt Kommune ønsker med indkaldelse af ideer og forslag at være på forkant med de ønsker, som eksterne aktører har til kommuneplanen. De forslag, der ikke meldes ind før den 8 ugers offentlige høring af kommuneplanforslaget, kan ofte ikke nå at blive indarbejdet i planen, da det kan medføre en fornyet høring, hvilket Jammerbugt Kommunes tidsplanen for revision af kommuneplanen dårligt kan rumme.

Indsend dit projekt til kommuneplan@jammerbugt.dk senest d. 22. november 2024.

Grøn Trepart: Vådområder og skovrejsning
Med Grøn Trepart skal en ny organisering på tværs af kommuner facilitere den lokale planlægning og implementering af arealomlægningen i det åbne land. Det omfatter fx lavbundsjorde, vådområder og skovrejsning.

Kommunernes opgave forankres i en lokal vandoplandsstyregruppe (VOS), som i Jammerbugt Kommunes tilfælde er Limfjordsrådet. Der skal udarbejdes en Omlægningsplan senest i 2025, som skal afspejles og samtænkes med den kommunale planlægning.

Treparten er endnu ikke implementeret i dansk lov, men tidsfristerne er korte, og allerede i forbindelse med Kommuneplan'25 ønsker Jammerbugt Kommune at tage fat på arbejdet med at kortlægge mulighederne for at etablere vådområder og skovrejsning i kommunen.

Hvis du planlægger at rejse skov eller etablere et vådområde, kan det kræve ændringer i kommuneplanens retningslinjer.

Indsend dit projekt til kommuneplan@jammerbugt.dk senest d. 22. november 2024.

Ferie- og fritidsanlæg
Jammerbugt Kommune udarbejder i forbindelse med Kommuneplan'25 en turistpolitisk redegørelse, der vil ligge til grund for planlægning for turismeanlæg inden for kystnærhedszonen.

Har du planer om nye turisme-, ferie eller fritidsanlæg i eller uden for kystnærhedszonen, hører vi gerne fra dig på kommuneplan@jammerbugt.dk senest d. 22. november 2024.