Hvad sker der med min digitale post?
Når en borger dør, vil alle adgange til din Digital Post blive spærret. Det vil sige, at den afdøde borgers adgang slettes samt eventuelle personer, der er givet læseadgang.
Myndighederne kan ikke længere sende post til afdødes digitale postkasse, men private virksomheder kan stadig sende til e-Boks, indtil postkassen afmeldes. Den afdødes postkasse opbevares efter dødsfaldet. Dokumenter fra det offentlige opbevares i afdødes postkasse i 5 år. Hvis afdøde benyttede e-Boks til at modtage post fra private afsendere, som eksempelvis banker og forsikringsselskaber, forbeholder e-Boks sig ret til at slette dokumenter fra private afsendere 15 måneder efter dødstidspunktet.
Hvis du som efterladt ønsker adgang til afdødes Digital Post fra det offentlige, skal du udpeges som bobestyrer af Skifteretten. Herefter kan du anmode om adgang som bobestyrer.
Når din anmodning er godkendt får du adgang til afdødes Digital Post via din egen Digital Post i form af en læseadgang.
Hvad sker der med mine sociale medier?
I modsætning til e-Boks, din bank og dit forsikringsselskab får Facebook, Instagram, LinkedIn og andre sociale medier ikke automatisk besked om et dødsfald. Det betyder, at dine konti ikke automatisk ophører eller bliver slettet.
Derfor kan det være en god idé at oplyse en nærtstående om dine adgangskoder, så personen kan gå ind og slette profilerne, når du er gået bort.
Du kan også skrive dine adgangskoder på et stykke papir og oplyse en pårørende om, at du har lavet sådan et ark, og hvor personen kan finde arket, hvis du går bort.