25 SFO'er er med
Skolecenter Jetsmarks SFO er sammen med 24 andre SFO’er landet over blevet udvalgt til det nationale projekt ”Rabalder”. Projektet er finansieret med 7,8 mio. kr. fra Nordea Fonden, og formålet er at fremme børns kreativitet og skabe kunstneriske fællesskaber.
Samarbejde med Jammerbugt Kulturskole
På Skolecenter Jetsmark vil ”Rabalder” blive realiseret i tæt samarbejde med kulturskolen i Jammerbugt Kommune, som ligeledes arbejder målrettet på, at musik og kreativitet bidrager positivt til et godt børne- og ungdomsliv.
Skoleleder Randi Manny Laustsen, afdelingsleder i SFO’en Karen Brøgger, pædagog i SFO’en Lene Haugaard, kulturskoleunderviser Helle Pedersen og souschef for Jammerbugt Kulturskole Thomas Kjellerup Christensen deltager den 9. april i projektets opstartsdag i København.
”Projekt ”Rabalder” taler ind i skolecentrets fokus på at skabe fællesskaber og deltagelsesmuligheder for alle elever, så vi ser meget frem til projektet og et tættere samarbejde med Kulturskolen gennem projektet”, fortæller skoleleder Randi Manny Laustsen.
Børnene i SFO’en kan med projektet se frem til, at musik, kunst og kreativitet kommer til at fylde endnu mere. Der vil bl.a. blive bragt aktiviteter som sang, dans, teater, keramik, collage og filmskabelse ind i SFO'en.
Projektet kommer til at strække sig over flere år og løber fra skoleåret 2025 og frem til 2029.
Om projektet
Det nationale projekt er drevet af landsorganisationen Danske Musik- og Kulturskoler (DMK).
Den nationale styregruppe som står bag ’Rabalder’ modtog en række ansøgninger fra SFO’er i hele landet, som gerne ville være med i projektet. Gruppen har så udvalgt de 25 SFO’er, heriblandt Skolecenter Jetsmarks SFO, som de kunne se det største potentiale i – bl.a. baseret på at sikre en bred geografisk spredning og at inkludere institutioner fra både store og små kommuner, så projektet kommer børn til gavn på tværs af både by og land.
Skolecenter Jetsmark og Jammerbugt Kulturskole har i fællesskab ansøgt om at være med i projektet, og projektet vil blive gennemført i fællesskab, og aktiviteterne bliver udviklet i tæt samarbejde mellem pædagoger fra SFO’en og undervisere fra kulturskolen.