Jammerbugt Kommune har med stor glæde modtaget 400.000 kr. fra Slots- og Kulturstyrelsen til en ny indsats, der skal fremme læseglæden blandt elever i mellemtrinnet og udskolingen. Bevillingen gør det muligt at styrke elevernes læsekompetencer og ordforråd gennem innovative og engagerende metoder i tæt samarbejde med skolernes PLC'er (pædagogiske læringscentre).
"Vi er utroligt glade for at have modtaget denne bevilling fra Slots- og Kulturstyrelsen. Det er en vigtig investering i vores børns fremtid. Ved at styrke deres læsekompetencer og ordforråd, giver vi dem bedre forudsætninger for at klare sig godt i skolen og senere i livet. Samtidig fremmer vi en kultur af læseglæde, som kan have positive effekter på hele kommunen," siger formand for Børne- og familieudvalget Susanne Møller Jensen.
Dette projekt er et fantastisk eksempel på, hvordan vi kan samarbejde på tværs af institutioner for at skabe bedre læringsmiljøer for vores elever.
Data viser, at der er behov for at styrke børns læsefærdigheder og læselyst. Derfor vil kommunen fokusere på at gøre læsning mere lystbetonet og tilgængelig for eleverne. Projektet bygger videre på eksisterende samarbejder og introducerer nye metoder for at øge læselysten.
”Dette projekt er et fantastisk eksempel på, hvordan vi kan samarbejde på tværs af institutioner for at skabe bedre læringsmiljøer for vores elever. Ved at involvere både folkebiblioteker og skoler sikrer vi, at eleverne får adgang til et bredt udvalg af litteratur og inspirerende læseoplevelser," siger Helle Bak Andreassen, formand for KFL-udvalget.
Projektet vil anvende booktastings (korte introduktioner til en række bøger) som primær metode til bogudvælgelse, hvilket skaber nysgerrighed og læsemodighed blandt eleverne. Forfatterbesøg og elev-til-elev-formidling vil yderligere styrke
Ved at gøre læsning mere attraktiv og tilgængelig forventes det, at flere elever vil udvikle en vedvarende interesse for litteratur. Projektet sigter mod at forbedre elevernes læsekompetencer og ordforråd, hvilket vil have positive afledte effekter på deres samlede skolegang.
Projektets hovedpunkter
- Målgruppe: Elever i mellemtrinnet og udskolingen.
- Samarbejdspartnere: Folkebiblioteket og 5 folkeskoler/PLC'er (pædagogiske læringscentre).
- Metoder: Booktastings, forfatterbesøg, elev-til-elev-formidling og kreative bogpræsentationer.
- Budget: 400.000 kr., hvoraf størstedelen er afsat til indkøb af fysiske bøger.